Avalokitésvara homokmandala 2010

Geshe Lobsang Lhundup
           Ma megnéztük a homokmandala készítést. Más élményben volt részünk, mint az előző években ('94, '98, '08 Avalokitésvara (szanszk.)-mandala készítésekor);  ezalkalommal nem a nagy nyilvánosság előtt zajlik az esemény, de ez annak is tulajdonítható, hogy mit sem sejtve sikerült edédszünetben betoppannunk. Igazából zárt ajtón kopogtattunk, de elidőztünk egy másik kiállításon a Magyar Kultúra Házában és mire onnan kijöttünk összefutottunk egy kedves lámával a lépcsőfordulóban, így a továbbiakban nem a recepciónál álltunk sorban tanácstalanul, hanem tőle érdeklődtünk a mandaláról. Geshe Lobsang Lhundup nagyon örült érdeklődésünknek, elkérte a terem kulcsát a recepciónál és megmutatta a "Béke"-mandalát, amit Csenrézi (tib.) tiszteletére készítenek és Őszentsége, a Dalai Láma tanításainak befejezése után fognak feláldozni, szeptember 19-én 18órakor. Naponta 9-12 és 15-18 között lehet megnézni 17-éig. 

       Elmesélte, hogy a dél-indiai Gaden Jangste kolostorból jött. Beszélgettünk a mandaláról és áldászsinórt kaptunk, ami nagyon fontos volt így Tara és Szangyemenla (gyógyító Buddha) napján.

Képek  a mandaláról:
 
                                                                      Fotó: Csörgő Zoltán 2010.09.13.
                                                                      Fotó: Csörgő Zoltán 2010.09.13.
                                                                     Fotó: Csörgő Zoltán 2010.09.13.
                                                       Fotó: Eszterhás E. 2010.09.15.
                                                        Fotó: Eszterhás E.2010.09.15.
                                                       Fotó: Eszterhás E. 2010.09.15.
                                                Fotó: Tuli Hajni 2010.09.19.
                                                       Fotó: Eszterhás E. 2010.09.19.
                                                       Fotó: Eszterhás E. 2010.09.19.
                                                                          Fotó: Tuli Hajni 2010.09.19.
                                                                           Fotó: Tuli Hajni 2010.09.19.
                                                                          Fotó: Tuli Hajni 2010.09.19.
                                                                           Fotó: Tuli Hajni 2010.09.19.
                                                                 Fotó: Tuli Hajni 2010.09.19.
                                                                         Fotó: Tuli Hajni 2010.09.19.
                                                                          Fotó: Tuli Hajni 2010.09.19.
                                    Fotó: Eszterhás E. 2010.09.19.

         Megnéztük  a zárószertartást is, így készíthettem pár fotót a kész mandaláról, és arról amikor a szerzetesek kivonultak a Magyar Kultúra Hátából, hogy elinduljon a menet a Dunához. Az eddigiekben midig a folyó valamelyik partján álltunk, amikor a homokot a folyóbaöntötték, most a Lánc-híd közepéről történt mindez. Sajnos ott már csak a sárga süvegeket láttam és nem mertem közelebb menni az eseményhez fényképezni nyakamban alvó Csengémet egyensúlyozva, hogy fotózhassak. Ha valaki esetleg küldene képet eről, nagyon megköszönném!

MANDALA  szó eredete

         A mandala a kozmosz illetve különféle istenek hindu vagy buddhista vallási ábrázolása. Elkészítési folyamata maga is egyfajta meditatív szertartás. A szó, az ősi indiai szent nyelvből, a szanszkritból származik. Jelentése: kör, ív, körszelet, korong. Más vélemény szerint jelentése az elmével is kapcsolatban áll (manas a. m. „elme”). Eredetét tekintve leginkább a buddhista tibeti és indiai kultúrához köthető, ahol ma is, évezredek óta használják meditációs technikákhoz, gyakorlatokhoz. A jógik elmélyedést segítő különféle eszközöket használnak, melyekre támaszkodva szilárdan tarthatják tudatukat meditációjuk tárgyán. Ezek a test- és kéztartások, azaz mudra, a hangok, ami nem más mint a mantra, a kézbe vehető tárgyak, tehát a vadzsra és a mala, illetőleg az istenségek különféle képi ábrázolásai, azaz a mandala.

          A MANDALA SZÍNEINEK A JELENTÉSE:
 
– Fehér: megkönnyebbülés, tökéletesedés, együttérzés, nyugalom.
– Fekete: titok, megérzés, belátás, újjászületés.
– Szürke: lelki gyógyulás, szelídség, szeretet, hűség.
– Sárga: barátságosság, fogékonyság, természet, intelligencia.
– Kék: elégedettség, ellazulás, harmónia.
– Tűzpiros: rettenthetetlenség, hatalom, változás, szerelem.
– Bíbor: emberszeretet, idealizmus, bölcsesség.
– Rózsaszín: érzékenység, a "belső" gyógyulása, egyetemes gyógyulás.
– Narancs: önkontroll, vitalitás, becsvágy, megérzés.
– Zöld: növekedés, bizalom, kapcsolat, gyógyulás, nyugalom.
– Barna: földközelség, stabilitás, tudatos kötődés a környezethez.
– Ezüst: érzékfölötti, természetfölötti képességek, áradó érzelmek, jólét.

        A mandalát nézve, a képre koncentrálva harmonizálhatjuk magunkat, a nekünk tetsző képpel gyógyíthatjuk testünket, lelkünket, kikapcsolódhatunk stresszes világunkból, és rég elfeledett igazságokra, emelkedett, tiszta gondolatokra és különleges összefüggésekre ébredhetünk rá.
        Mandalák készítése, színezése, festése gyógyítólag hat a lelkünkre. A mandala segíti at elmélyülést, a koncentrálást.
         A homokból készült mandalákat befejezésük után összesöprik és a legközelebbi folyóba öntik, a maradék homokot, pedig ereklyeként őrizgetjük otthon oltárunkon. A nyugati gondolkodású ember  számára mindez felfoghjatatlan lehet, hiszen tönkreteszik azt a művet, amelyen akár heteken át is dolgoztak. Ugyanez buddhista megközelítésben a múlandóság jelképe. A homokmandala nem egy képzóművészeti alkotás, hanem egy meditációt segitő materializmus, melynek célja nem az alkotás, hanem az elmélyülés, egy magasabb tudatállapot elérése. A buddhizmus elve alapján: "nem a cél számít, hanem az odáig vezető út".
CSENRÉZI az együttérzés buddhája


       Csenrézi az együttérzés buddhája, minden buddha határtalan együttérzésének a lényege. Minden élőlénynek kezdettelen idők óta buddhatermészete van, a megvilágosult állapot minden lény igaz természete.
          Ezzel a mandalával megtapasztalhatjuk buddhatermészetünket, azonosulhatunk a tökéletességgel, az együttérzésből fakadó valódi szeretetettel.

            Több ezer éve fennmaradt tökéletesség Csenrézi alakja, pontos mértani szabályok, és arányok alapján rajzolják meg, hogy a tökéletességet hatékonyan hívja elő tudatunk mélységeiből, hogy ahányszor megpillantjuk Őt, emlékezzünk erre a belső tudásra.
            Om Mani Peme Hung (tibeti nyelven) és Om Mani Padme Hung (szanszkrit nyelven) Csenrézi mantrája, amellyel megtisztíthatjuk magunkat a szenvedésektől, megtapasztalhatjuk a valódi boldogságot, és végül mások hasznára válhatunk.
            Tudatunk lecsendesítésével megtaláljuk belső harmóniánkat, és belső erőnket. S az erre fordított idő sokszorosan megtérül.


 
Om Mani Padme Hum
A tibeti buddhizmus legismertebb mantrája, Avalokiteshvara Bodhisattva Mantrája. A Bölcsek és Tanítók azt mondják, ha recitálod, Amitabha Tiszta Földjén, vagy Avalokiteshvara Paradicsomában, a Potarakában fogsz újraszületni, kívánságod szerint.

Namo Ratna Trayaya,
Namo Arya Jnana
Sagara, Vairochana,
Byuhara Jara Tathagataya,
Arahate, Samyaksam Buddhaya,
Namo Sarwa Tathagate Bhyay,
Arhata Bhyah,
Samyaksam Buddhe Bhyah,
Namo Arya Avalokite
shoraya Bodhisattvaya,
Maha Sattvaya,
Maha Karunikaya,
Tadyata, Om Dara Dara,
Diri Diri, Duru Duru
Itte We, Itte Chale Chale,
Purachale Purachale,
Kusume Kusuma Wa Re,
Ili Milli, Chiti Jvalam, Apanaye Shoha
 
 
Források:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése